قرص ژلوکاف

قرص ژلوکاف ,قرص ژلو کاف ۱۵,قرص ژلوکاف 15 برای چیست,قرص ژلوکاف برای چیست,قرص ژلو کاف چیست,قرص ژلو کاف برای چیه,قرص ژلو کاف چیه

قرص ژلوکاف

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد خواص و عوارض و موارد مصرف قرص ژلوکاف چیست صحبت کنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.حتماً قبل از استفاده از این دارو با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

توضیحاتی در مورد قرص ژلوکاف

علم پزشکی ثابت کرده است که همه دارو‌ها (چه داروهای با نسخه چه بدون نسخه) عوارض جانبی دارند. در مورد داروهای ضدسرفه هم همین طور است. یکی از گروه‌های حساس به این دارو‌ها، کودکان هستند. مصرف داروهای ضدسرفه، در کودکان زیر ۶ سال نباید سرخود باشد و فقط تحت نظر پزشک امکان پذیر است. سالمندان نیز جزو گروه‌های پرخطر هستند. این افراد چون معمولا داروهای دیگری را همزمان مصرف می‌کنند، امکان دارد دچار تداخل دارویی شوند. به یاد داشته باشیم «بدو ن نسخه بودن دارو دلیل بر بی‌خطر بودن آن نیست!» افراد دیابتی نیز باید این دارو‌ها را با احتیاط مصرف کنند چون بیشتر آن‌ها حاوی شیرین کننده قندی هستند. اگر فردی هر داروی دیگری مصرف می‌کند هم باید در مصرف داروهای ضدسرفه محتاط باشد. مثلا بعضی داروهای ضدسرفه، حاوی استامینوفن هستند و اگر فردی قرص استامینوفن می‌خورد، باید احتیاط کند چون شاید مقدار این دارو در بدنش زیاد شود که خطرناک است.

قرص ژلوکاف و سرفه

از تظر علم پزشکی سرفه واکنش ریه‌ها در برابر تحریک است و از سیستم تنفسی محافظت می‌کند. با سرفه کردن راه‌های هوایی از مواد و ذرات آلوده کننده تمیز می‌شود و نبودن واکنش سرفه، باعث می‌شود ترشحات راه‌های هوایی و موادی که از حلق به طرف ریه‌ها سرازیر می‌شوند، باعث عفونت ریه‌ها شوند، اما همین سرفه‌ها، یکی از شایع‌ترین علت‌های مراجعه افراد به پزشک و مصرف دارو است. بیشتر داروهای ضدسرفه به نسخه نیازی ندارند و افراد می‌توانند با مراجعه به داروخانه آن‌ها را تهیه و مصرف کنند اما لازم است که در مورد انواع داروهای ضدسرفه اطلاعات کافی داشته باشید تا این دارو‌ها را درست و به موقع مصرف کنید. برخی افراد به محض شروع سرفه، انواع و اقسام داروهای ضدسرفه را خریداری و مصرف می‌کنند، اما هر سرفه‌ای به درمان دارویی نیاز ندارد و حالت سرفه مهم است، مثلا اگر سرفه به دلیل برگشت اسیدمعده یا آثار محیطی باشد، مصرف شربت‌های ضدسرفه اثری ندارد. در موارد ریفلاکس، لازم است از داروهای ضداسید (مانند رانیتیدین) استفاده شود یا در سرفه‌های ناشی از عوامل حساسیت زا، داروهای ضدحساسیت توصیه می‌شود. یکی از شایع‌ترین علت‌های سرفه، سرماخوردگی است. سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی در بسیاری از موارد به درمان نیاز ندارند و خودبه خود برطرف می‌شوند اما گاهی که آزاردهنده می‌شوند و خواب و استراحت فرد را مختل می‌کنند، می‌توان از داروهای ضدسرفه موجود در بازار استفاده کرد، اما در اینجا باز هم لازم است نوع سرفه‌ها مشخص باشد. سرفه‌ها را به دو نوع «خشک» و «خلط دار» تقسیم می‌کنند که هرکدام از آن‌ها درمان و داروی مخصوص خود (ژلوکاف ) را دارد.

قرص دکسترومتورفان

قرص دکسترومتورفان (به انگلیسی: Dextromethorphan) یک داروی ضد سرفه قوی است. دکسترومتورفان داروی بدون نسخه می‌باشد و نیازی به نسخه پزشک ندارد و به اشکال قرص، شربت و قطره تولید می‌شود. این دارو در رفع حالات التهابی دستگاه فوقانی از جمله رینیت آلرژیک، التهاب حاد یا تحتِحاد سینوسها، خروسک، التهاب حاد گوارش میانی والتهاب نای و نای‌ژه و نیز تسکین علامتی سرفه‌هایِ خشکِ ناشی از گلودردِ خفیف و تحریک ناشی از سرماخوردگی، به کار می‌رود.ترکیبات دکسترومتورفان به شکل گسترده‌ای برای جلوگیری از سرفه‌های سرماخوردگی در داروهای ضدسرفه به‌کار می‌رود؛ همچنین موارد دیگری از استفاده این دارو در تسکین درد برای کاربردهای روان‌شناسی نیز پیدا شده‌است. این دارو در ایران به صورت شربت همراه با پسودوافدرین که خاصیت ضد احتقانی دارد با نام دکسترومتورفان-پی نیز تولید می‌گردد. 

موارد مصرف قرص دکسترومتورفان

این فرآورده در رفع حالات التهابی دستگاه فوقانی از جمله رینیت آلرژیک، التهاب حاد یا تحت حاد سینوس ها، خروسک، التهاب حاد گوارش میانی و التهاب نای و نایژه و نیز تسکین علامتی سرفه های خشک ناشی از گلو درد خفیف و تحریک ناشی از سرماخوردگی، بکار می رود.

مکانیسم اثر قرص دکسترومتورفان

دکسترومتورفان با اثر مستقیم بر مرکز سرفه در بصل النخاع، موجب تضعیف رفلکس سرفه گردیده و پسودوافدرین با تحریک گیرنده های آلفا آدرنرژیک در مخاط دستگاه تنفسی موجب تنگی عروق، کاهش تورم مخاط و احتقان بینی، باز شدن بیشتر راه های هوایی و افزایش تخلیه ترشحات سینوس ها می گردد.

مشخصات قرص ژلوکاف

اجزا فراورده/نام ژنریک : Dextromethorphan تولید کننده : داروسازی دانا [ ایران ] وارد کننده : – طبقه بندی مارتیندل : داروهای مهار کننده سرفه،خلط آورها،نرم کننده های مخاط و ضد احتقان بینی طبقه بندی درمانی : داروهای تنفسی > داروهای ضد سرفه

فارماکوکینتیک قرص ژلوکاف یا دکسترومتورفان

هر دو جزء دارو ا ز راه خوراکی به خوبی جذب می شوند. دکسترومتورفان، به میزان وسیعی در کبد متابولیزه و به متابولیت فعالی به نام دکستروفان تبدیل که از طریق کلیه ها دفع می گردد. اما متابولیسم کبدی پسودوافدرین ناقص بوده و حدود 55 – 75 درصد آن بصورت تغییر نیافته از ادرار دفع می گردد. شروع اثر دکسترومتورفان حدود 1.5 ساعت و در مورد پسودوافدرین 15 – 30 دقیقه می باشد. طول مدت اثر این دو جزء نیز به ترتیب 6 و 3 – 4 ساعت می باشد.

عوارض قرص ژلوکاف

مصرف مقادیر زیاد ژلوکاف ممکن است موجب تضعیف تنفسی، ایجاد وابستگی در شخص و یا سایکوز گردد. افزایش ضربانات قلب، اضطراب، بیقراری، بی خوابی، لرزش، آریتمی، خشکی دهان و سرد شدن انتهاها نیز ممکن است دیده شود.

هشدار در مورد مصرف قرص ژلوکاف

در مواردی مانند آسم، وجود سرفه های توام با خلط یا نارسایی عملکرد کبد باید با احتیاط مصرف شود. مصرف مقادیر بیش از حد دارو ممکن است موجب بروز سرگیجه، تحریک، بیقراری، تهوع یا استفراغ شدید گردد. در مبتلایان به آسم، ممکن است مقاومت راه های هوایی با تغییر میزان خلط افزایش یابد. مهار رفلکس سرفه توسط دارو، ممکن است موجب احتباس ترشحات در سرفه های ترشح دار گردد. بدلیل وجود پسودوافدرین در این ترکیب، در مواردی مثل پرکاری تیروئید، دیابت، بیماری های ایسکمیک قلب، زیادی فشار خون، عیب کار کلیه و بزرگی پروستات باید با احتیاط تجویز شود.1. دارو ممکن است باعث اعتیاد شود. 2. در صورتی که تا 7 روز پس از مصرف دارو سرفه ادامه داشت یا در صورت تب شدید، بثورات جلدی یا سردرد مداوم همراه با سرفه، به پزشک مراجعه گردد.

تداخلات دارویی با قرص ژلوکاف

مصرف همزمانژلوکاف با ترکیبات مهارکننده مونوآمین اکسیداز (MAO) مثل فورازولیدون و پروکاربازین موجب تشدید اثرات آنها و نیز طولانی شدن تحریک قلبی و افزایش فشار خون ناشی از پسودوافدرین می گردد. تجویز توام دارو با کینیدین عوارض جانبی آن را تشدید می کند. به دلیل وجود پسودوافدرین، در صورت مصرف همزمان، اثر داروهای کاهنده فشار خون، مهار کننده های گیرنده بتا آدرنرژیک و اثرات ضد آنژین نیترات ها کاهش می یابد. اما اثرات هورمون های تیروئیدی و داروهای مقلد سمپاتیک افزایش می یابد.در صورت مصرف همزمان با فراورده های حاوی الکل، داروهای کاهنده فشار خون با اثر مضعف CNS مانند کلونیدین و متیل دوپا، داروهای مضعف CNS بویژه بیهوش کننده ها، باربیتوراتها، داروهای مخدر شبه تریاک یا ضد افسردگی های سه حلقه ای، ممکن است اثرات مضعف CNS این داروها یا دکسترومتورفان تشدید شود. مصرف همزمان مهار کننده های مونوآمین اکسیداز (MAO) از جمله فورازولیدون و پروکاربازین، ممکن است باعث بروز بحران آدرنرژیک، کلاپس، اغماء، سرگیجه، تهییج، افزایش فشار خون، افزایش دمای بدن، خونریزی داخل مغزی، بیحالی، تهوع، رفتار جنون آمیز، اسپاسم و لرزش شود.

نحوه مصرف قرص ژلوکاف یا دکسترومتورفان

– به عنوان ضد سرفه در بزرگسالان: 15 میلی گرم هر 4-2 ساعت بر حسب نیاز و یا 30 میلی گرم هر 8-6 ساعت . * توجه: محدوده مصرف در بزرگسالان حداکثر90 میلی گرم در روز می باشد. حداکثر میزان مصرف در کودکان 12 سال به بالا 60 میلی گرم در روز می باشد. در کودکان زیر 12 سال مصرف سایر اشکال داروئی توصیه می گردد. در کودکان زیر 6 سال توصیه نمی شود.

راهنمایی در مورد مصرف قرص ژلوکاف

– ژلوکاف برای بیماری فعلی شما تجویز شده است. لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه آن به دیگران خودداری نمایید. – ژلوکاف را در فواصل زمانی منظم میل نموده و دوره درمان را کامل کنید. – کپسول را با یک لیوان آب و بدون جویدن میل نمایید. – اگر یک نوبت دارو را فراموش کردید، در اولین فرصت آن را میل کنید، ولی اگر زمان مصرف بعدی رسیده باشد دوز تجویز شده را مصرف کرده و از دو برابر کردن مقدار مصرف خودداری نمائید . – بیشتر از مقدار توصیه شده پزشک مصرف نکنید، زیرا امکان وابستگی به دارو وجود دارد. – مصرف این دارو در کودکان زیر 6 سال توصیه نمی شود. · قبل از مصرف این دارو در موارد زیر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید: – در صورت حساسیت به دکسترومتورفان – در صورت حساسیت به مواد محافظ، رنگ و ژلاتین – در صورت حساسیت به داروهای دیگر خصوصا” داروهای مضعفCNS،مهارکننده های MAO، آمیودارون،فلوکستین، ترانیل سیپرومین،کینیدین- در صورت مصرف دخانیات – در صورت ابتلا به بیماری آسم یا فشار خون بالا ،برونشیت مزمن،سرفه خلط دار، آمفیزم،اختلال در عملکرد کبدو ضعف تنفسی. – مصرف دخانیات در افرادی که از این دارو استفاده می کنند بدلیل مهار رفلکس سرفه ممکن است باعث احتباس خلط شود.

قرص ژلوکاف و مشورت با پزشک

· در طول دوره درمان در موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید: – اگر بعد از 7 روز استفاده از دارو سرفه ادامه داشته باشد. – اگر بیشتر از دو روز گلودرد ادامه داشته باشد. – در صورت تب شدید – در صورت حساسیت وبثورات جلدی – در صورت ادامه سردرد همراه با سرفه

قرص ژلوکاف در بارداری

مطالعات کافی و کنترل شده در انسان انجام نشده است . این دارو جزو گروه c می باشد و لذا مصرف آن در دوران حاملگی باید زیر نظر پزشک متخصص انجام گیرد

قرص ژلوکاف در شیردهی

ترشح دکسترومتورفان در شیر مادرمشخص نبوده ولی عوارضی در انسان ثبت نگردیده است.

عوارض جانبی قرص ژلوکاف

هر دارو به موازات اثرات مطلوب درمانی ممکن است باعث بروز برخی عوارض جانبی در برخی افراد شود. اگر چه تمام این عوارض درهمه افراد مشاهده نمی شودولی در صورت مشاهده هر یک از این عوارض مصرف دارو را قطع کنید و با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید. خواب آلودگی، سرگیجه ، تهوع و استفراغ ، سردرد ، یبوست، درد معده ، اغتشاش شعور .

قرص ژلوکاف و مسمومیت

– در صورت مصرف بیش از مقدار تجویز شده و یا در صورت مصرف اتفاقی توسط کودکان زیر 12 سال ، درمان را متوقف و بیمار را سریعا به مراکز درمانی انتقال دهید. علائم مسمومیت شامل اختلالات رفتاری ، اختلال بینایی ، کوما ، اغتشاش شعور، خواب آلودگی و سرگیجه ، ضعف تنفسی ، تهوع یا استفراغ شدید ، هیجان ، بیقراری ، عصبانیت ، احتباس ادرار می باشد . – وابستگی روانی و سوء استفاده از دکسترومتورفان، به ندرت ممکن است در مصرف طولانی مدت با مقادیر زیاد اتفاق افتد.

همه چیز درباره سرفه

سرفه نوعی واکنش دفاعی بدن (رفلکس) به مواد محرک تنفسی یا آلودگی هوا یا برای دفع ترشحات در هنگام بیماری است. مکانیسم سرفه خروج سریع هوای بازدمی بر اثر انقباض عضلات تنفسی است. سرفه به صورت ارادی یا رفلکسی ایجاد می‌شود. هر رفلکس دفاعی دارای مسیرهای آوران و وابران است. قسمت آوران رفلکس سرفه شامل گیرنده‌هایی از اعصاب حسی اعصاب سه قلو، زبانی – حلقی، حنجره‌ای فوقانی و عصب واگ است. قسمت وابران سرفه شامل عصب راجعه حنجره‌ای و اعصاب نخاعی است. سرفه با یک دم عمیق آغاز شده و با بسته شدن گلوت، شل شدن پرده دیافراگم و انقباض ماهیچه‌ای در برابر گلوت بسته شده، دنبال می‌شود. این امر سبب بالارفتن فشار داخل قفسه سینه شده و در اثر فشار مثبت قفسه سینه، نای تنگ می‌شود. ناگهان گلوت باز شده و به علت اختلاف فشار موجود میان مجاری هوایی و اتمسفر و نیز تنگ شدن نای، میزان زیادی از جریان هوا به سرعت از نای خارج می‌شود. این نیروها سبب می‌شوند تا ترشحات مخاطی و اجسام خارجی، از ریه به بیرون رانده شوند. درمان قطعی سرفه، به تشخیص علت بیماری زمینه‌ای و سپس شروع درمان اختصاصی بستگی دارد. حذف عامل محرک خارجی یا عامل تشدید کننده داخلی در صورت تشخیص مفید خواهد بود. سایر ملاحظات درمانی عبارتند از درمان عفونتهای اختصاصی دستگاه تنفسی، مصرف گشاد کننده‌های برونشها در شرایط انسداد برگشت‌پذیر مجاری هوایی مانند آسم، فیزیوتراپی قفسه سینه به منظور افزایش پاکسازی ترشحات در بیماران دچار برونشکتازی و آسپیراسیون تنفسی و درمان تومورهای داخل برونشی یا بیماری بینابینی ریه. درمان علامتی سرفه (مثلاً در اثر سرماخوردگی ساده) با داروهایی نظیر اکسپکتورانت، دکسترومتورفان، کدئین، دیفن هیدرامین کامپاند و کلوبوتینول می‌باشد. البته لازم به ذکر است که درمان علامتی سرفه، بدون نظر پزشک توصیه نمی شود. برای درمان طبیعی سرفه روش‌های زیر پیشنهاد شده‌است: 1- نوشیدن شربت عسل و آب لیمو 2- نوشیدن ترکیب 1/4 قاشق چای‌خوری فلفل قرمز، 1/4 قاشق چای‌خوری زنجبیل زمینی، 1 قاشق غذاخوری عسل، 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب و 2 قاشق غذاخوری آب. 3- جوشاندن مقداری آب با 2 حبه سیر و 1 قاشق پونه کوهی. ریختن آن در یک فنجان و اضافه کردن 1 قاشق غذاخوری عسل.

بیشتر بخوانید : قرص فشار خون ♥ قرص هیوسین ♥ قرص ویتامین d ♥ قرص ویتامین e قرص لاغری